dinsdag 6 maart 2012

Werkbundel

Tijdens het laatste contactmoment zijn alle vraagjes van het stellingspel overlopen. Meneer Swerts was tevreden en kon ons goed volgen in ons verhaal.

Op het einde van dit gesprek kwamen we allemaal tot de conclusie dat we eigenlijk alleen maar materiaal ontwikkelen voor een naverwerking van een les politiek. Waar gaan ze deze input halen?

Het is belangrijk dat leerlingen een goede basis meekrijgen. Daarom hebben we ervoor gekozen om een leerlingenbundel uit te werken. Deze bundel is op zo’n manier opgesteld dat leerlingen echt mogen ‘deelnemen’ aan de politiek. Er worden daadwerkelijk verkiezingen georganiseerd in de klas, er wordt een parlement en een regering gevormd en ook nieuwe wetten zijn van toepassing.
Alle basisbegrippen die nodig zijn om de politiek te begrijpen, worden in de leerlingenbundel aangehaald. Door zo concreet te werk te gaan, gaan de leerlingen actief mogen deelnemen in het leerproces en gaan ze het politieke systeem van Belgiƫ begrijpen waardoor hun interesse in de politiek kan toenemen.

Ter ondersteuning van onze leerlingenbundel hebben we een politiek woordenboek en een website gemaakt. Het woordenboek bevat vele politieke basisbegrippen en de leerlingen kunnen hier altijd naar teruggrijpen.

De website kan zowel door leerkrachten als door leerlingen gebruikt worden. Je kan er educatief materiaal en de laatste weetjes over de Vlaamse Overheid terugvinden. Ook hebben we ervoor gekozen om onze leerlingenbundel digitaal aan te bieden. Op die manier kan er ingespeeld worden op de leefwereld van de jongeren en de nieuwe technologieĆ«n binnen het onderwijs. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de smartborden, …

Naast de leerlingenbundel hebben we ook twee spellen ontworpen. Deze spellen dienen als naverwerking.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten